9 trender for opplevelsesreiser i 2018
Maria Sellfors
02. november 2017 av Maria Sellfors

9 trender for opplevelsesreiser i 2018

Hvitserk er i kontakt med tusenvis av gjester, vi snakker med lokalepartnere, reiser rundt i verden, leser reiseblogger, magasiner, rapporter og statistikker og er tilstede på bransjemesser. Nå har vi kartlagt trender for opplevelsesreiser i 2018.

Hvitserk er stadig på jakt etter nye og spennende reisemål og eventyr. Hvert år snakker vi med tusenvis av nye og gamle gjester på jakt etter sin drømmereise. I arbeidet med å utvikle turprogrammet vårt besøker vi både reisemesser, snakker med lokale samarbeidspartnere over hele verden og vi reiser selv både som en del av jobben og på private turer for å teste nye destinasjoner og opplevelser. Vi leser utallige reiseblader, blogger, statistikker og rapporter fra bransjen. Nå har vi kartlagt trender for opplevelsesreiser i 2018.

Hva er trendene for aktive reisende i 2018? Hvilke destinasjoner er mest populære? Hvilke trender skiller seg ut og hva er viktig for de reisende?

Hvitserk er stadig på jakt etter nye, spennende reisemål og eventyrlige opplevelser. Hvert år er vi i kontakt med tusenvis av både nye og gamle gjester som leter etter sitt nye eventyr. Vi snakker med våre samarbeidspartnere over hele verden og vi oppsøker reisemesser eller drar til nye steder for å finne ut hvor vi skal lage turer. Vi har lest rapporter, reiseblogger, magasiner og scannet nettet for reisenyheter, vi har snakket med bransjen og gjestene våre for finne ut hva som er de største trendene for 2018. Svaret har vi sammenfattet i denne listen med 9 reisetrender for aktive reisende. 

Eagle View Masai Mara Kenya

GLAMPING
På en «Glamping-tur» byttes liggeunderlaget ut med deilige, myke madrasser, soveposen byttes mot nyoppredd dyne og teltgulvet er et ordentlig gulv med balkong på utsiden. Men du bor fortsatt i telt ute i naturen. Det er luksus midt i naturens enkelhet, men gjort på en bærekraftig måte. Istedenfor digre hoteller er det små camper som oftes kan plukkes ned etter sesongen og ikke etterlater skade på naturen. 

Denne trenden har lenge vært stor i utlandet og kan nytes f.eks på våre safariturer til Masai Mara i Kenya. Her i Norge har det begynt å poppe opp tilsvarende telt med «vindu» mot himmelen for å se på nordlyset, eller du kan bo i komfortable Mongolske yurter på Canvas Hotel i Telemark. 

peru lima

EKTE OPPLEVELSER
Som en motsats til den tidligere trenden med «all inclusive» resorter der man ikke behøver gå utenfor eiendommen til hotellkomplekset i løpet av ferien og kanskje ikke møter en eneste lokalboende er trenden  å bo hjemme hos og være sammen med lokale når vi er på reise.

Istedenfor shuffle til og fra flyplassen er det nå lokalbussen som gjelder. Hotellet er byttet ut med Airbnb leiligheten, eller du bor hjemme hos noen lokale og tar del i deres hverdag. De store turistattraksjonene frister ikke like mye som å oppsøke nabolagsrestauranten eller hive deg med på en joggetur sammen med noen lokale du møtte tilfeldig dagen før.

Et eksempel på land der dette er veldig utbredt er Cuba hvor Cubanerne som alternativ til hotell inviterer deg hjem til seg i sine «Casa Particulares». Her flytter du ofte rett inn i familielivet,spiser måltidene sammen med de som bor i huset og blir med på besøk til naboen om du ønsker, kanskje må du til og med ta oppvasken etter middag. 

trolltunga

SOSIALE MEDIER
Aldri før har det blitt tatt og delt så mange bilder som vi gjør i dag. Om ikke selfiestangen er fremme eller digitalkameraet er klart har vi alltid med mobilen og vi knipser bilder av alt vi opplever underveis i reisen. Vi oppdaterer "direkte" fra reisen og de der hjemme har full oversikt over hva du opplever ute i den store verden. Vi blir gjennom sosiale medier eksponert for reiseinspirasjon daglig og presentert steder vi tidligere ikke har hørt om. Typisk eksempel på dette er Trolltunga her hjemme som for bare 6 år siden knapt hadde besøkende og som nå opplever mer enn 100 000 besøkende i året. Instagram har mer enn litt av æren/skylden for den ekstreme økningen i antall besøkende. 

Det holder ikke lenger å ha kataloger med bilder fra hotellet var nytt for å lokke til seg reisende. Det er de reisende som har blitt den nye markedsføringskampanjen for destinasjoner og overnattingssteder. Vi surfer gjennom instagram for å oppdage nye steder å reise til og vi kikker gjennom facebook-albumene eller bloggen til både venner og ukjente for tips til vår neste reise. 

nepal island peak everest basecamp

HØYE FJELL
Å nå toppen av ditt drømmefjell er et konkret og tydelig mål. (Som skaper begeistring når du deler på sosiale medier.) Reiser til høye fjell er populært som aldri før og gjerne den høyeste toppen i  verdensdelen eller det landet du besøker. Å sprenge grenser som over 4000 m, over 5000 m, over 6000 m og høyere har blitt en trend og blant våre mest populære turer finner du høye fjell som Kilimanjaro i Tanzania , Elbrus i Russland, Mt Damavand i Iran , Mont Blanc i Frankrike eller Stok Kangri i Indiske Himalaya.

nepal, island peak

AKTIVE REISER
Vi drømmer om et liv med småbruk på landet nbår vi søker på Finn.no, men de aller fleste av oss bor i byer og har stillesittende kontorjobber. Vi har en urban hverdag hvor naturen må vente til det blir helg før vi rekker å ta turen utenfor asfalten.

Aktive ferier med høye fjell, lange skiturer eller fjellturer over flere dager har for mange av våre gjester blitt et trening- og motivasjonsmål som de jobber mot både måneder og noen ganger år før avreise.

Konkrete mål på høyde eller lengde har blitt en trend og vi ser at det er mer attraktivt å besøke det høyeste fjellet i et land, å gå en klassisk skitur eller komme over et visst antall høydemeter enn hva det er å besøke ukjente steder. Kilimanjaro er ekstremt mye mer besøkt enn Mt. Kenya som er nesten like høyt og vel så vakkert. Skituren over Grønland er mer populær enn både Nordvestpassasjen eller Svalbard på langs. Fjell over 6000 meter er mer populære enn de som ligger rett under.

Preikestolen, norge

IKONISKE REISEMÅL
Machu Picchu, Kilimanjaro, Trolltunga og Everest Basecamp er alle eksempler på reisemål som har blitt ikoner der de reisende vet mer om det konkrete reisemålet enn om landet det ligger i. Selve målet med reisen er viktigere enn hvor i verden det er. Sosiale medier som Instagram og facebook har vært med å drive frem populariteten til disse ikoniske reisemålene, noen steder har dette gitt konsekvenser i form av restriksjoner for å passe på at ikke tilstrømmingen av reisende ødelegger reisemålet de alle kom for å oppleve. En begrensning som vi ser på Inca Trail har kanskje gjort dette til en mer attraktiv opplevelse for de heldige som får tilgang til de nødvendige tillatelser for å gå denne verdenskjente trekkingturen.

Tanzania, Moshi

MENINGSFYLT FERIE
Å reise fra den komfortable hverdagen her hjemme og tilbringe tid i land som Nepal, Peru, Tanzania eller Kenya der levestandarden hos de du møter er betraktelig lavere enn hva du er vant med gjør noe med deg. Kanskje endrer du synet på livet og får perspektiv inn i hverdagen som du ikke hadde før du reiste. Frivillighetsreiser der man reiser med et formål om å hjelpe til i det landet man reiser til er en økende trend. Å reise som frivillig skiller seg fra bistandsarbeid, det er ingen betaling for arbeidet og du må selv betale både reise og opphold. De fleste som kommer hjem fra en slik reise vil allikevel føle seg rikere enn når de reiste, det kjennes godt å hjelpe til med at andre skal få det bedre.

Mallorca

SPORTY PENSJONISTER
God helse og god økonomi hos den eldre delen av befolkningen bidrar til at interessen for aktive ferier også øker hos den delen av befolkningen som har nådd pensjonsalderen. Vi synes det er kult at vi til stadighet har sporty gjester over 70 år som ikke har noen problemer med å henge med på krevende fjellturer og høye fjell. Enkelte av reisene våre som fotturpå Mallorca eller Fjelltur i Highlands ser ut til å falle ekstra i smak for våre spreke pensjonister. 

Kenya, Masai Mara

BÆREKRAFTIG TURISME
Turistindustrien er en av verdens største næringer og en viktig inntektskilde for både rike og fattige land. Den internasjonale turismen er i kraftig vekst og denne veksten er i ferd med å nå nye høyder når en større andel av befolkningen i land som Kina og India har fått økonomi til å reise og se verden. Det er rett og slett flere mennesker som reiser til de samme destinasjonene og som skal dele den samme sårbare stien opp på det samme fjellet eller utkikkspunktet. Vi trenger ikke lete langt for å finne eksempler på dette og i sommer raste debatten om hvordan håndtere tilstrømningen av reisende til steder som Lofoten, Preikestolen eller Trolltunga. Vi er glade for å registrere at flere og flere av våre gjester er engasjert i dette temaet og spør oss om hvordan vi jobber for å sikre en positiv og bærekraftig utvikling for både natur og lokalbefolkningen på de stedene vi besøker. Gjort på rett måte kan turismen bidra til å bedre levestandarden for både dyr og mennesker, noen steder er turismen blitt livsviktig i bevaringen av truede dyrearter og for overlevelse av lokalsamfunn. Ekspempel på dette er vår partner på safari i Kenya hvor Basecamp Explorer jobber sammen med lokalbefolkningen for å ta vare på de ville dyrene på savannen. Dette skaper arbeidsplasser, inntekter og økte muligheter for utdanning i Masaistammene som tradisjonelt holder til i disse områdene. 

Kilder:  Utemagasinet.no, National Geographic, Hvitserk og Eventyrreiser, Vg.no, Kairos Future, Lonely Planet, Vagabond.se, ATTA, Adventure Travel Trade Association

 

Kommentarer