Albania: Lite land med stor natur!
Johanna Johansson
01. mars 2018 av Johanna Johansson

Turleder Johanna Johansson rapporterer fra sykkeltur i Albania

Albania er en utmerket destinasjon på to hjul. Dagene er svært variert og landet gir mye forskjellige inntrykk og naturopplevelser. Her får du servert kald, skarp fjellluft, snødekte fjell, regnskog, familieeide øde hoteller, strålende sol, mange kilometer med lange nedturer, harde stigninger, varierte veibaner, fersk fisk, kulturarv, utmattelse, glede og samhold. Oppsummert et fantastisk flott og variert land.

Sykkeluken begynte umiddelbart etter påskehelgen med fly til hovedstaden Tirana. Der møtte jeg de ti forventningsfulle gjestene jeg skulle tilbringe neste uke sammen med. Det var en god blanding av soloreisende og par i forskjellige aldre og forskjellige kjønn. Etter å ha mottatt all bagasje og vekslet penger til albansk lek (lokal valuta) fortsatte vi vår tur til Ohridsjön og landsbyen Pogradec hvor vi skulle tilbringe vår første natt.

Neste morgen var det endelig tid for sykling. Etter justering av sykkelseter og vesker dro vi av sted og bak oss fulgte følgebilen. Kjekt å ha om noe skulle skje langs veien! Det ble en vakker første dag og det var kjølig i luften, så sommervarmen viste seg ikke selv om solen skinte. Her måtte man ha lue, jakke og langt skjerf. Det var tross alt april og vi befant oss på mer en 1000 meter over havet. Når vi stoppet til lunsj ble de tynne dunjakkene tatt på og det vi ikke visste da var at disse kom vi til å bruke hver dag den neste uken. Den første dagen var desidert tøffest. Ikke bare skulle vi sykle rundt 70 kilometer, men også 1100 høydemeter! En bratt stigning ventet tidlig på dagen, men gladnyheten er at etter du har syklet opp, så går det som regel nedover på andre siden. Også på slutten av dagen ventet en real oppoverbakke, men med nytt kampmot i gruppa var ikke dette noen sak og alle tok sin tur i førersetet. Dagens destinasjon var et sjarmerende sjarmerende oppdrettanlegg for ørret og vi gikk straks inn og satte oss rundt peisen og feiret vår første dag med lokal vin og hygge. Til middag ble vi selvsagt servert fersk ørret.

De følgende dager syklet vi i gjennom et variert og vakkert landskap. Vi opplevde regn, vind og solskinn, og visse steder en skikkelig motvind. Gruppa syklet stort sett i sitt eget tempo og vi lå alle spredt på de lange landeveier. Men nå vinden dro på som fy, lå vi sammen i et felt for å takle elementene sammen. I løpet av dagene møter vi mange motbakker og selvsagt like mange nedoverbakker. Vi bodde i enkle gjestehus der vi var de eneste gjestene og i mer luksus på hoteller langs havet med balkong og myke senger. Vi har syklet langt inn i landet, opp på høyder og nede langs havet og det fantastisk flotte turkisfargete vannet. Hele tiden får vi servert vidunderlige lunsjretter og middager, og ofte er det den største utfordringen og vite når det er slutt på det evige samlebåndet av deilig mat. Man vil jo gjerne smake på alt!

Som nevnt over begynte uken tøff, men det skulle vise seg at den endte opp enda tøffere! Den aller siste sykkeldagen startet vi ved havnivå i Himare og endte opp ved sjøen omtrent syv mil nordover i nærheten av Vlore. Det er ikke så vanskelig å sykle langs sjøen, men jeg må nevne at vi skulle jo passere 1000 høydemeter på veien. Og ikke nok med det, men noen av bakkene var på omtrent 15% helning. Etter omkring 2 mil kom vi til fjellpasset på 1000 meter og derfra slanget veien seg oppover. Men vi kjempet oss oppover, og wow, utsikten fra toppen er fennomenal, utrolig vakker. Så ventet det obligatoriske gruppebildet før vi syklet videre ned og langs kysten og etter noen få kilometer ventet en lenge ettertraket og deilig lunsj. Så hadde vi bare noen få mil igjen å sykle, en strekning som tok oss en liten time. Siste kveld ble tilbrakt på hotell med egen strand, balkong og havutsikt i solfylte omgivelser.

Alt i alt var det en knallfin uke. Naturen i Albania er svært vakker og det, kombinert med en flott gruppe mennesker, ga en opplevelse utenom det vanlige. Nye broer ble bygd, vi kjempet sammen, delte erfaringer og tok vare på hverandre.