På sykkel i Atlasfjellene
Geir Amundsen
15. november 2015 av Geir Amundsen

En tur i Atlasfjellene i Marokko føles på mange måter som en tidsreise. Når man ankommer de små berberlandsbyene, har man inntrykk av at nesten ingenting har forandret seg på hundrevis av år.

Titusener av nordmenn har vært på charterferie i Marokko, men de som bare har vært i turistbyen Agadir ved kysten har fått et svært begrenset inntrykk av alt dette landet har å tilby. Jeg brukte nylig en ukes tid på å oppleve et radikalt annerledes Marokko, hvor vi knapt møtte andre turister på vår vei.

Vi startet med en overnatting i den herlige heksegryta Marrakech før vi kjørte en times tid sørover og møtte våre marokkanske venner i Ouirgane-dalen, hvor vi skulle starte sykkelturen. Vi hadde med oss kokken Muhammed, sjåføren Muhammed og sykkelguiden Muhammed (Ja, tre separate karer!) som tok seg godt av oss. SjåførMuhammed var trygg og stødig bak rattet på transferetappene, KokkeMuhammed tryllet frem de lekreste retter i gedigne posjoner fra vindkjøkkenet i veikanten når vi stoppet for lunch, mens GuideMohammed var en blid og informativ kar som var akkurat passe mye til stede.

På landsbygda i fjellområdene i Marokko finnes det ikke store hoteller som kan ta imot grupper av besøkende. Vi var bare to + Muhammed-trioen, og hadde dermed litt bedre utvalg i overnattingssteder. Generelt er standarden veldig enkel - man bor i gjestehus hos den berbiske befolkningen som utgjør nesten halvparten av folketallet i Marokko. Noen steder er det mest hensiktsmessig og bekvemt å bo i telt istedet for det lokale alternativet, men hvis man klarer seg en natt eller to uten et moderne bad, så går det helt fint!

Veiene vi syklet på varierte fra ren offroad over stokk og stein via støvete grusstier til fine asfalterte veier uten særlig biltrafikk. Underveis møter man geitegjetere, eldre kvinner på eselet sitt, og nysgjerrige smågutter på sin mil lange skolevei. Vi passerer gjennom små landsbyer som antagelig så nøyaktig likedan ut for hundre eller tusen år siden, med unntak av parabolantennene og strømkablene, og Barcelona FC-trøyene som noen av guttene stolt bar. Man fikk nesten inntrykk av at det var like eksotisk for lokalbefolkningen at to nordmenn kom syklende gjennom landsbyen deres, som det var for oss å være der.

SjåførMuhammed stoppet stadig for å forsyne oss med vann, frukt eller sjokolade, og GuideMuhammed gikk hver dag over de glimrende syklene våre som vi gjerne skulle tatt med oss hjem. Landskapet var tørt og karrig, med spredt vegetasjon, men med fantastiske fjell på opptil 4200 meter som ruvet rundt oss (og tidvis under oss). På grusstier må man riktignok holde blikket på veien og hendene på bremsen, men vi måtte stadig stoppe opp og stirre henført på det fantastiske panoramaet rundt oss. GuideMuhammed syntes sikkert det var kjedelig og merkelig at vi stadig stoppet og dro opp fotoapparatene, men ventet alltid tålmodig.

På tampen av turen var vi tilbake der det hele startet, på en riad i medinaen i Marrakech, og hadde et døgn til å fordøye den siste ukas opplevelser mens vi samtidig prøvde å se mest mulig av byens severdigheter, kultur og sydende folkeliv, ikke minst på det digre torget Djemaa El-Fna. Har du fobi for slanger, så vit at det finnes mange slangetemmere med et dusin reptiler her, særlig på dagtid - men du hører den karakteristiske lyden av fløytene deres på lang vei, og kan styre utenom om du vil. Skrekkhistoriene om slangetemmere som kommer og legger en slange rundt skuldrene på uvitende og uforberedte turister så vi ingenting til. Selvsagt er det mange som vil ha oppmerksomheten din og maser på at du skal komme inn i butikken eller kafeen deres, men de færreste er aggressivt pågående og du får stort sett gå i fred.

Så hvis du vil ha en helt annerledes sykkeltur i et eksotisk land kun fire timers flytur fra Norge, uten mellomlandinger, så skal du absolutt vurdere å bli med på Hvitserks tur til Marokko  i april 2017. Les mer om sykkeltur i Atlasfjellene!