Topptur med Hurtigruten
Maria Philippa Rossi
13. januar 2011 av Maria Philippa Rossi

I 2011 har vi lansert en rekke turnyheter, og denne helgen var jeg med på min første Hvitserk-tur siden jeg startet i jobben i januar. Turen var en av de mange nyhetene - og blir definitivt også å finne på programmet til neste år.

###

TOPPTURER MED HURTIGRUTEN er en fem-dagers tur der vi bruker Hurtigruten som hotell og transportmiddel. Turen startet onsdag 16. mars i Tromsø - og rett fra flyplassen dro vi til Kvaløya for å gå topptur. Sverre Hjelmeland var guide og med på turen var seks svært hyggelige gjester og Jens Petter Ring (sjåfør, humørspreder og logistikk-sjef). Været den første dagen var vekslende - med tidvis sterk vind. Både sikten og utsikten var god - og fra Middagstinden hadde vi godt utsyn over Grøtfjord og yttersiden på Kvaløya. Etter afterski og en god middag i Tromsø gikk vi ombord på Hurtigruten rett før midnatt. Dagen etter våknet vi til strålende sol og frokost ombord. Fra Harstad kjørte vi utover mot Lofoten og brukte dagen til tur på Småtindane over Kabelvåg. Lofoten er et fantastisk skiområde, så her hadde vi lagt inn to turdager. Vi overnattet på Kabelvåg hotell og brukte fredagen på tur på Kvittind. Været hadde skyet litt mer til, men en natt med nysnø ga tidvis svært fine skiforhold. Vi gikk ombord på Hurtigruten i Svolvær og seilte langs østsiden av Lofoten og over Vestfjorden. Våre gjester skiller seg ut blant de ordinære vintergjestene på båten - vanligvis er det stort sett bare eldre tyskere og amerikanere som reiser med Hurtigruten om vinteren.

Desverre måtte jeg hoppe av i Bodø, men turgruppa fortsatte til Ørnes der de fikk en strålende skidag og var med på vinterfestivalen i Glomfjord. Søndagen var preget av vind og store nedbørsmengder, så i stedet for skitur - ble det tur til Saltstraumen.

Hurtigruten er en fantastisk måte å oppleve kysten på, og vi kommer helt sikkert til å ha denne turen på turprogrammet i 2012. I løpet av få dager får gjestene sett mye av Nord-Norge, og vi er innom flere fantastiske turområder. Følg med på nettsiden vår - årets tur var fulltegnet og jeg tror dette kan bli en populær tur også neste år!